طراحی لیبل حرفه‌ای

چگونه طراحی لیبل‌ حرفه‌ای برای محصولات خود انجام دهیم؟

چرا برخی از محصولات در نگاه اول به چشم می‌آیند، در حالی که برخی دیگر روی قفسه قدیمی می‌شوند؟ طراحی لیبل‌ حرفه‌ای می‌تواند تأثیر عمیقی بر موفقیت محصول شما داشته باشد. با توجه به اینکه مصرف‌کنندگان تنها بر اساس ظاهر، تصمیمات آنی می‌گیرند (یک‌ سوم از تصمیمات خرید ما صرفاً بر اساس بسته‌بندی محصول است)، درخشیدن محصول شما در میان رقبا می‌تواند دشوار باشد.

طبق گفته‌ی ماریا دولورس ویدالس جیووانتی، متخصص بسته‌بندی و نویسنده، بسته‌بندی «چیزی است که به طور مستقیم با خود محصول در تماس است یا محصول را در بر می‌گیرد، از آن محافظت می‌کند، آن را حفظ می‌کند، شناسایی می‌کند و/یا حمل و نقل و تجارت آن را تسهیل می‌کند.»

با توجه به این تعریف، بسته‌بندی بسیار فراتر از فقط جعبه‌ای است که محصول در آن قرار دارد. بعد از تلاش سخت برای ایجاد محصولی که به آن افتخار می‌کنید، آیا بسته‌بندی شما تمام تلاشش را می‌کند تا مصرف‌کنندگان را متقاعد کند که محصول شما ارزش خرید دارد؟

از مراحل زیر برای ایجاد لیبل‌ها و بسته‌بندی‌هایی استفاده کنید که مشتریان را به خرید ترغیب کند.

۱. شناختن خریداران

مخاطب هدف شما چه کسانی هستند؟ هر چه بیشتر در مورد آن‌ها بدانید، طراحی لیبل‌هایتان آسان‌تر خواهد بود. در مورد انگیزه‌های خرید آن‌ها فکر کنید.

از خودتان بپرسید:

  • سن، جنسیت، قومیت، موقعیت مکانی، شغل، سبک زندگی، سطح تحصیلات و/یا وضعیت تاهل آن‌ها چیست؟ آیا چیز دیگری آن‌ها را تعریف می‌کند؟
  • چرا آن‌ها محصول شما را به جای محصول رقیب خریداری می‌کنند؟ ارزش‌های آن‌ها چیست؟
  • برندهای مشابه در این زمینه چه می‌کنند؟
  • آن‌ها چه چیزی را در مورد بسته‌بندی/بازاریابی رقبا دوست ندارند؟
  • چه رنگ‌هایی آن‌ها را جذب می‌کند؟

۲. انتخاب اندازه لیبل

چگونه می‌دانید بسته‌بندی محصول شما به چه اندازه‌ لیبل نیاز دارد؟ ما برای اینکه نهایت انعطاف‌پذیری را در بسته‌بندی محصولتان به شما ارائه دهیم، بیش از ۳۰۰ اندازه لیبل ارائه می‌دهیم.

قبل از تصمیم‌گیری، از خودتان سوال کنید:

  • آیا یک استاندارد صنعتی وجود دارد؟
  • از نظر بصری، کدام مهم‌تر است، بسته‌بندی یا محصول؟
  • آیا فضای کافی روی محصول شما برای انتقال تمام اطلاعات ضروری وجود دارد؟
  • به دنبال چه ظاهری هستید؟ آیا لیبل دورپیچه‌ای می‌خواهید که ۹۵ درصد از ظرف را بپوشاند یا یک لیبل کوچک و مینیمالیستی؟

۳. انتخاب جنس لیبل

در انتخاب جنس لیبل برای بسته‌بندی محصول خود گزینه‌های مختلفی دارید. ما بیش از ۴۰ جنس مختلف برای استفاده با ظروف، بطری‌ها، جعبه‌ها و موارد دیگر ارائه می‌دهیم.

به کاربرد آن توجه کنید

برای مثال، اگر محصول شما برای حمام یا دوش است، مطمئن شوید که از لیبل ضد آب استفاده می‌کنید. ما چندین جنس لیبل ارائه می‌دهیم که می‌توانند در برابر رطوبت، تماس مستقیم با آب و موارد دیگر مقاومت کنند. همچنین اگر به لیبل‌های ضد آب چاپی برای سفارش‌های عمده نیاز دارید، می‌توانید لیبل‌های فیلمی/بOPP سفارشی ما را انتخاب کنید.

کاری متفاوت انجام دهید

جنس لیبل شما مکان آسانی برای ارتقاء بسته‌بندی یا انتخاب گزینه‌ای چشمگیرتر است. لیبل‌های کرافت قهوه‌ای بافت‌دار، لیبل‌های فویل فلزی یا لیبل‌های هولوگرافیک می‌توانند به محصول شما بعد جدیدی ببخشند و مشتریان بالقوه بیشتری را جذب کنند. لیبل تماما فلزی نمی‌خواهید؟ می‌توانید از هات‌استمپ (طلاکوب) سرد استفاده کنید که جزئیات فلزی را به قسمت‌های مشخصی از لیبل‌هایتان اضافه می‌کند.

ببینید مواد اولیه باکیفیت چگونه روی تصمیمات خرید تأثیر می‌گذارند یا تمام گزینه‌های جنس لیبل خود را ببینید.

جنس لیبل را با ظرف محصول هماهنگ کنید

اگر از ظرف شفاف شیشه‌ای یا پلاستیکی استفاده می‌کنید یا بسته‌بندی منحصر به فردی دارید، از آن به نفع خود استفاده کنید. لیبل‌های شفاف می‌توانند به شما در دستیابی به «ظاهر بدون لیبل» کمک کنند و به برجسته شدن منحصر به فرد بودن بسته‌بندی شما کمک کنند.

راه دیگر برای هماهنگ کردن لیبل با ظرف شما، به خصوص ظرف‌های با شکل منحصر به فرد، استفاده از اسلیوهای شرینک (آب‌رفت) است. اسلیوهای شرینک از یک جنس بادوام و انعطاف‌پذیر ساخته شده‌اند که روی محصول قرار می‌گیر سپس با استفاده از گرما، برای اینکه کاملاً دور ظرف قرار بگیرند، کوچک می‌شوند و به شما پوشش ۳۶۰ درجه‌ای می‌دهند. در حالی که اسلیوهای شرینک گران‌تر از لیبل‌های سنتی هستند، اما ممکن است به خاطر مزایای برندسازی و افزایش فروش ارزششان را داشته باشند.

۴. انتخاب قالب لیبل

تنظیمات بین عرضه‌کنندگان لیبل می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین مطمئن شوید که با قالبی که شرکت لیبل شما در اختیار شما قرار می‌دهد شروع کنید. برای مثال، دایک‌کات‌ها (برش‌های قالب‌دار) یا سوراخ‌کاری‌ها می‌توانند در نقاط کمی متفاوت باشند. در حالی که ممکن است شبیه به هم به نظر برسند، این عدم تطابق‌های کوچک می‌تواند هنگام جدا کردن لیبل، کاملاً مشهود شود.

۵. تنظیم کردن نرم‌افزار طراحی

تفاوت‌هایی بین طراحی برای وب و چاپ وجود دارد. در حالی که ما لیبل‌های خود را برای چاپ بدون دردسر طراحی کرده‌ایم، اما آن‌ها ممکن است هنگام عبور از چاپگر کمی جابه‌جا شوند. برای اطمینان از اینکه طرح شما تا حد امکان به خوبی چاپ می‌شود، این نکات هنری را دنبال کنید:

به تا شدن و همپوشانی‌ها توجه داشته باشید

لیبل‌های دورپیچه برای پوشاندن کامل شیشه، بطری یا ظرف بسیار محبوب هستند. اما به راحتی می‌توان فراموش کرد که معمولاً یک نوار همپوشانی در انتها وجود دارد.

در طراحی لیبل مقدار همپوشانی را که قرار است داشته باشید اندازه‌گیری کنید و علامت‌گذاری آن روی فضای طراحی خود را در نظر بگیرید. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا به خاطر بسپارید که طرح‌ها و متن‌های مهم را از آن قسمت دور نگه دارید.

ناحیه امن و ناحیه با لبه‌برش (Bleed Area) را مشخص کنید

برای اطمینان از اینکه هیچ عنصر مهمی از لیبل شما بریده نمی‌شود، توصیه می‌کنیم همه چیز را در داخل، ۱۲۵/۰ اینچ (حدود ۳ میلی‌متر) از خط دور لیبل دور نگه دارید، و ۱۲۵/۰ اینچ دیگر از طرح را به بیرون از خط دور اضافه کنید.

بخش داخلی، ناحیه امن نامیده می‌شود – به احتمال زیاد در طول چاپ درون برش قالب لیبل باقی می‌ماند. بخش بیرونی، ناحیه با لبه‌برش نامیده می‌شود و مانند یک ضربه ‌گیر عمل می‌کند. اگر برگه‌های لیبل شما در هنگام چاپ حرکت کنند، این “طرح ضربه ‌گیر” به جای اینکه لبه‌های خالی / چاپ نشده باقی بماند، روی لیبل شما چاپ می‌شود.

حداقل‌های قابل چاپ را بشناسید

برای پیکربندی‌های لیبلی که بسیار نزدیک به لبه هستند، ممکن است بخواهید حاشیه‌های غیر قابل چاپ چاپگر خود را آزمایش کنید. از آنجایی که اکثر چاپگرها نمی‌توانند تا لبه‌ی برگه چاپ کنند، ممکن است با یک حاشیه غیر قابل چاپ به نام “حداقل قابل چاپ” مواجه شوید.

با این تست حاشیه قابل چاپ، دریابید که چاپگر شما تا چه اندازه می‌تواند به لبه نزدیک شود، سپس این پارامترها را در طول فرآیند طراحی در نظر داشته باشید.

۶. طراحی لیبل محصول شما

لیبل شما باید به همان اندازه که محصول شما منحصر به فرد است، منحصر به فرد باشد و با سبک برند شما مطابقت داشته باشد. از نکات زیر برای ایجاد لیبل محصولی استفاده کنید که احساسات و عواطف درستی را در خریداران شما برانگیزد.

اضافه کردن تصاویر

از گرافیک و تصاویر برای انتقال ویژگی‌های محصول خود استفاده کنید. این موارد می‌توانند به مصرف‌کنندگان کمک کنند تا به سرعت بین محصول شما و چیزهایی که برایشان مهم است، ارتباط برقرار کنند. به فکر این باشید که تصویری از محصول خود، نمای نزدیک از بافت یا یک نماد تصویری برای نشان دادن طعم محصول را بگنجانید.

می‌توانید با Maestro Label Designer تصاویر را آپلود کنید یا برای ایجاد طرحی بی‌نظیر، از میان تصاویر کلیپ آرت مرور کنید.

استفاده از گرافیک در طراحی لیبل‌ حرفه‌ای

الگوها، پس‌زمینه‌ها، ضربه‌های قلم‌مو و موارد دیگر نیز می‌توانند به تقویت برند شما کمک کنند. این موارد در صورت قرارگیری مناسب، می‌توانند محصول شما را روی قفسه متمایز کنند و فرآیند تصمیم‌گیری مشتریان شما را حتی آسان‌تر کنند.

اگر محصول شما یک کالای لوکس است، به احتمال زیاد می‌خواهید از یک طراحی ظریف‌تر با الگوهای نرم یا ظریف استفاده کنید. اگر بیشتر یک ضرورت است، چیز کاربردی‌تری را انتخاب کنید. یا شاید برای مخاطبان جوان در نظر گرفته شده باشد، در این صورت یک طراحی بازیگوش‌تر و رنگارنگ‌تر ممکن است منطقی‌تر باشد.

به رنگ‌ها دقت کنید

رنگ‌هایی که هنگام ایجاد لیبل محصول استفاده می‌کنید، برای نحوه‌ی دریافت محصول شما در بازار بسیار مهم هستند. آن‌ها در تصمیمات خرید ما، وابستگی‌های عاطفی به محصول و موارد دیگر نقش دارند.

حتماً رنگ‌های برند خود را در لیبل محصول خود بگنجانید. ممکن است وسوسه شوید که با رنگ‌ها و فونت‌های سرگرم‌کننده افراط کنید، اما خیلی از مسیر اصلی منحرف نشوید. سعی کنید برای حفظ ثبات برند، همان رنگ‌ها را بگنجانید. این کار باعث می‌شود برند شما به راحتی قابل تشخیص باشد و می‌تواند به وفاداری مشتری به برند شما کمک کند. آن‌ها با دیدن بسته‌بندی، وب‌سایت و مواد بازاریابی شما، برند شما را خواهند شناخت.

اگر قبلاً یک لیبل محصول دارید و در حال ایجاد تنوعی از آن هستید، با استفاده از همان طرح بسته‌بندی در طرح‌های رنگی مختلف، آن‌ها را یکدست نگه دارید. لیبل شمع با رایحه موز را زرد و لیبل توت فرنگی را قرمز کنید. این به شناسایی و ثبات برند کمک می‌کند بدون اینکه شما را محدود کند – با رشد خطوط تولید شما، رنگ‌های بی‌پایانی برای استفاده وجود دارد.

در مورد روانشناسی رنگ هنگام انتخاب طراحی بسته‌بندی خود، بیشتر بیاموزید.

پیام فروش خود را طراحی کنید

هنگامی که طرح شما به طور کلی مفهومی شد، زمان آن است که روی محتوا تمرکز کنید. به یاد داشته باشید که ما چرا در وهله اول محصولات را می‌خریم – هر محصولی (غذایی یا غیره) برای برآوردن یک نیاز وجود دارد. این نیاز ممکن است گرسنگی باشد، ممکن است سرگرمی باشد، یا شاید دکوراسیونی برای تزیین یک اتاق باشد. لیبل محصول شما مکان مناسبی برای توضیح این است که چگونه محصول شما با سایر محصولات موجود در بازار متفاوت است. خود را در چارچوب ذهن مشتری قرار دهید.

از خودتان سوال کنید:

چه چیزی در مورد محصول شما هیجان‌انگیز است؟ مزایای منحصر به فرد محصول شما چیست؟ مزایای خرید از شرکت شما چیست؟ محصول شما شامل چه تبلیغات یا ارزش‌های افزوده‌ای است که آن را به یک معامله بهتر تبدیل می‌کند؟

تحقیق در مورد رقبا

تحلیل رقابتی انجام دهید. به تبلیغات و بسته‌بندی‌های رقبای مستقیم خود، و همچنین بازیگران بزرگ‌تر در حوزه کاری خود توجه کنید. آن‌ها اخیراً چه تبلیغاتی انجام داده‌اند، آیا شما همان موارد را ارائه می‌دهید؟

ببینید چگونه می‌توانید بخشی از یک ترند باشید، اما همچنان متمایز بمانید. به عنوان مثال، تأکید بر فواید سلامتی یا مواد تشکیل‌دهنده‌ی طبیعی، راهی آسان برای گنجاندن روند رو به رشد سلامت در بسته‌بندی شماست.

داستان خود را تعریف کنید

هنگامی که ایده‌ای در مورد آنچه باید بگویید دارید، خلاق باشید. ما انسان‌ها به بهترین شکل از طریق داستان‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم. شما می‌خواهید تجربه‌ای را که مشتریان انتظار دارند داشته باشند، توصیف کنید.

به جای «عطر مخروط کاج»، محصول خود را «مخروط‌های کاج معطر به شب کریسمس» نامگذاری کنید. بلافاصله خاطرات کریسمس‌هایی که کنار آتش گذرانده شده‌اند در ذهن مشتریان شما نقش می‌بندد و ارتباطی را با محصول شما به آن‌ها می‌دهد. حتی می‌توانید با گرافیک‌های مرتبط، حس نوستالژی را افزایش دهید.

با مشتری خود صحبت کنید

در صورت امکان با استفاده از زبان «مشتری-محور» بنویسید. به عنوان مثال برای لیبل بالم لب، می‌توانید بنویسید: «شما لب‌های نرم و لطیفی می‌خواهید که ساعت‌ها آبرسانی شوند – روی رژ لب یا به تنهایی.»

موضوع کلیدی این است که مشتری را در توضیحات وارد کنید (کلیدواژه‌های «شما» و «شما»). این مثال همچنین مزایایی را توصیف می‌کند که به نفع مشتری است: لب‌های آبرسانی‌شده برای ساعت‌ها.

صادق باشید

این موارد تا حد امکان باید خاص باشند تا به وضوح تفاوت را با رقبای خود نشان دهند – اما همه چیزهایی که می‌نویسید باید درست باشد. ادعاهایی را مطرح نکنید که علم پشتیبان آن‌ها نباشد – به محض اینکه تلویحاً بگویید محصول شما برای یک بیماری پزشکی در نظر گرفته شده است، وارد محدوده‌ی «دارو» شده‌اید و ممکن است قوانین سازمان غذا و دارو را نقض کنید. برای اینکه در امان باشید از اصطلاحاتی مانند «درمان کند»، «بهبود بخشد» و «درمان کند» خودداری کنید.

محتوا را طراحی کنید

حالا که با برندسازی و پیام بازاریابی خود زیرساخت را ایجاد کرده‌اید، زمان آن است که طراحی خود را دقیق تنظیم کنید.

اندازه آن را تنظیم کنید

در طراحی لیبل‌ حرفه‌ای مطمئن شوید که اندازه فونت قابل خواندن باشد. فونت خیلی بزرگ ممکن است لیبل و در نتیجه محصول شما را تحت الشعاع قرار دهد. اندازه فونت خیلی کوچک تقریباً تضمین می‌کند که اطلاعات نادیده گرفته می‌شود. این نیازمند یافتن تعادل کامل اندازه است.

در عین حال، از اندازه‌های مختلف برای نشان دادن سلسله مراتب اهمیت استفاده کنید. مصرف‌کنندگان تمایل به مرور سریع دارند، بنابراین نیاز دارید تا مهم‌ترین متن شما از صفحه بیرون بزند.

یک خط جالب از توضیحات خود را بیرون بکشید یا یک جمله کوتاه از یکی از نظرات مشتریان خود را بگیرید و چیزی به آن اضافه کنید تا برجسته شود. این می‌تواند افزودن یک رنگ جذاب، یک جلوه‌ی متنی منحصربه‌فرد یا یک گرافیک مرتب باشد که به جلب توجه به پیام شما کمک کند.

از فونت‌های مختلف (با احتیاط) استفاده کنید

استفاده از زوج فونت (فونت پَیرینگ) روشی برای نمایش حجم زیادی از اطلاعات است. اما مراقب باشید، فونت‌های زیاد می‌توانند پیام را ضعیف کنند و خواندن آن را برای مشتری بالقوه دشوار سازند.

توصیه: در حالی که می‌توانیم در مورد استفاده از فونت‌های مختلف برای سلسله مراتب صحبت کنیم، مهم است بر روی میانه‌روی تأکید کنیم. یک قانون کلی خوب این است که از حداکثر دو فونت برای لیبل محصول خود استفاده کنید. یک فونت برای عناوین و سرصفحه‌ها (مانند نام محصول شما) و یک فونت برای متن بدنه (مانند توضیحات و اطلاعات تماس) استفاده کنید.

موارد ضروری طراحی لیبل‌ حرفه‌ای را دوباره بررسی کنید

بسته به محصول شما، قطعات خاصی از اطلاعات وجود دارد که همه به دنبال آن هستند. مطمئن شوید که جزئیات زیر روی لیبل محصول شما ذکر شده است.

نام/لوگوی کسب و کار

قطعاً نمی‌خواهید این مورد را فراموش کنید! مطمئن شوید که نام کسب و کار شما قابل توجه و خوانا است. اگر لوگو دارید، آن را برای اهداف برندسازی قرار دهید. لوگو ندارید؟ این ابزار تولید لوگوی هوش مصنوعی را امتحان کنید!

نام محصول

آن را در مرکز و جلوی لیبل نگه دارید و از بزرگترین اندازه فونت روی لیبل استفاده کنید.

وزن خالص

این را در قسمت جلوی لیبل به سمت پایین قرار دهید. هنگامی که محصول شما جامد است، وزن خالص بر حسب اونس/گرم با عبارت «وزن خالص» در مقابل آن ذکر می‌شود. مایعات نیازی به عبارت «وزن خالص» ندارند و بر حسب اونس/میلی‌لیتر ذکر می‌شوند.

اطلاعات تماس

ممکن است مشتریان در مورد محصول شما سوال داشته باشند یا بخواهند سفارش دیگری ثبت کنند. در صورت داشتن فضا، شماره تلفن، ایمیل و آدرس وب سایت خود را درج کنید. شما اصطکاک مشتری را کاهش می‌دهید و به طور بالقوه تعداد خریداران بازگشته را افزایش می‌دهید. این همچنین یک الزام توسط سازمان غذا و دارو (FDA) است. آن‌ها نام سازنده و آدرس فیزیکی محل آن‌ها را الزامی می‌کنند.

مواد تشکیل‌دهنده

آنچه را که در محصول شما به کار رفته است را فاش کنید. در حالی که برای برخی اقلام مانند صابون‌ها لیست مواد تشکیل‌دهنده ضروری نیست، مشتریان شما همیشه از اینکه بدانند چه چیزی در محصولاتشان وجود دارد قدردانی می‌کنند. مواد تشکیل دهنده باید بر حسب مقدار استفاده، از بیشترین به کمترین، فهرست شوند. رنگ‌دهنده‌ها یک استثنا هستند و می‌توانند در هر ترتیبی در انتها فهرست شوند.

دستورالعمل‌ها

اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل‌های مربوط به نحوه استفاده صحیح از محصول خود را بگنجانید. پیشنهادات و ایده‌هایی را بگنجانید تا به منبعی از دانش برای مشتریان علاقه‌مند تبدیل شوید.

می‌خواهید مشتریان برای هر چیزی که مربوط به محصول شماست به شما مراجعه کنند. آیا محصول شما برای چیزهای دیگری هم خوب است؟ آیا ظرف قابل استفاده مجدد است؟ آن جزئیات را اضافه کنید یا یک URL به وبلاگ/وب سایت خود وارد کنید.

زیاده‌روی نکنید

از اضافه بار اطلاعات/طراحی خودداری کنید. هدف همیشه جلب علاقه مصرف کننده است، بنابراین او را تحت فشار قرار ندهید. در حالی که برخی از برندهای بزرگ می‌توانند از پس یک لیبل با متن زیاد برآیند، این رویکرد برای همه مناسب نیست. این شامل طراحی هم می‌شود. از استفاده از گرافیک‌های زیاد خودداری کنید و فضای خالی زیادی باقی بگذارید. گاهی اوقات یک لوگوی اصلی برای جلب توجه کافی است.

در صورت امکان، از شلوغی و اضافات خلاص شوید – هر چیزی را که نوشته‌اید، طراحی کرده‌اید و برنامه‌ریزی کرده‌اید را بردارید و خلاصه کنید. شفاف و قابل فهم باشید تا مصرف‌کنندگان واقعاً متن روی لیبل شما را بخوانند.

کار خود را ارزیابی کنید

بین گنجاندن بیش از حد شخصیت برند و اطلاعات ناکافی و گنجاندن شخصیت خیلی کم و اطلاعات بیش از حد، یک خط باریک وجود دارد. شما می‌خواهید به اندازه‌ای از هر دو استفاده کنید تا توجه آنها را جلب کنید و علاقه آنها را حفظ کنید.

هنگام نهایی کردن طراحی خود، از خود سوالات زیر را بپرسید:

  • آیا تعادل مناسبی بین طراحی و محتوا وجود دارد؟
  • آیا اولین برداشت مورد نظر خود را منتقل می‌کنید؟
  • آیا اندازه و فونت متن خوانا است؟
  • آیا به طور دقیق در بخش‌های همپوشانی کار کرده‌اید؟
  • آیا رنگ‌ها همانطور که می‌خواستید به نظر می‌رسند؟
  • بسته‌بندی شما صرفاً برای تأثیر اولیه است یا بعد از خرید هم کاربردی دارد؟

اگر یک جزء قابل جدا شدن یا مهر و موم ایمنی دارد که با اولین بار استفاده از بین می‌رود، مطمئن شوید که اطلاعات موجود در آن مرتبط نیست.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *