برچسب هشدار حمل‌ونقل

راهنمای جامع برچسب‌های هشدار حمل‌و‌نقل

یک برچسب ساده می‌تواند در مورد ایمنی، حرف‌های زیادی برای گفتن داشته‌باشد. برچسب‌های هشدار حمل‌و‌نقل از ترابری هوایی گرفته تا تحویل داخلی، نقش مهمی در محافظت از محتوای بسته‌ها، حمل‌کننده‌ها و گیرندگان ایفا‌می‌کنند. در این مقاله، اهمیت برچسب‌های هشدار در صنعت حمل و نقل، از جمله هدف آن‌ها، انواع مختلف و زمان استفاده از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

برچسب‌های هشدار حمل و نقل چیست؟

برچسب‌های هشدار حمل‌و‌نقل، تگ‌های informatif [اطلاع‌رسان] هستند که افراد را از خطرات و احتیاط‌های مرتبط با یک بسته خاص آگاه‌می‌کنند. برخلاف برچسب‌های معمولی، آن‌ها اطلاعات و راهنمایی‌های مهم ایمنی را برای اطمینان از آگاهی افراد از هرگونه خطر بالقوه، نشان می‌دهند. در طراحی لیبل این برچسب‌ها با ترکیبی از نمادها، متن و رنگ‌ها عمل می‌شود تا به طور مؤثری به عنوان راهنمای تصویری در مورد نحوه حمل محصول و نحوه تحویل و رسیدگی به آن در زمان رسیدن عمل کنند.

محصولاتی که نیازمند برچسب‌های هشدار حمل و نقل هستند

برچسب‌های هشدار حمل و نقل زمانی ضروری هستند که مواد خطرناک یا ظریفی را حمل می‌کنید که ممکن است در حین حمل و نقل، خطر بالقوه‌ای ایجاد کنند. طبق پورتال خدمات پستی ایالات متحده، هر قطعه پستی حاوی مواد ظریف یا خطرناک باید در تمام مواقع برچسب‌های هشدار حمل و نقل و علائم را داشته باشد.

برخی از نمونه‌های مواد قابل حمل که ممکن است به برچسب‌های هشدار حمل و نقل نیاز داشته باشند، عبارتند از:

  • شیشه (Glass)
  • باتری (Batteries)
  • صفحه‌نمایش‌های تکنولوژی (Technology screens)
  • سرامیک (Ceramics)
  • چینی (Porcelain)
  • کاغذ (Paper)

انواع برچسب‌های هشدار حمل و نقل

برچسب‌های هشدار حمل‌و‌نقل بسته‌به‌کیفیت و اندازه محصول، انواع مختلفی دارند. برخی از این دسته‌ها عبارتند از:

با احتیاط حمل کنید (Handle with care)

این لیبل نحوه‌ی صحیح حمل محصولاتی که شکننده یا ظریف هستند را مشخص می‌کند. این برچسب معمولا برای وسایلی مانند شیشه، لوازم الکترونیکی، مبلمان و غیره استفاده می‌شود.

برای باز کردن از تیغه استفاده نکنید (Do not use blades to open)

این برچسب نیز مشابه برچسب قبلی، نحوه‌ی صحیح حمل محصولاتی که شکننده یا ظریف هستند را مشخص می‌کند و معمولا برای وسایلی مانند شیشه، لوازم الکترونیکی، مبلمان و غیره استفاده می‌شود.

این طرف بالا، شکننده (This side up fragile)

برچسب This side up fragile هشدار می‌دهد که بسته باید در حین حمل‌و‌نقل در موقعیت عمودی قرار گیرد. این مورد برای محصولاتی مانند مایعات که ممکن است بریزند، سرامیک، صفحه‌نمایش تلویزیون و غیره کاربرد دارد.

دور از رطوبت نگهداری شود (Keep dry)

هنگامی‌که بسته باید از رطوبت یا آب محافظت شود، این برچسب مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این برچسب برای وسایلی که به آب حساس هستند مانند کاغذ و محصولات فسادپذیر استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: لیبل‌های ضد آب

روی هم چیده نشود (Do not stack)

در بحث انبارداری و لجستیک کالا، این مورد بسیار متداول است. این برچسب بر روی بسته‌هایی که تحمل وزن اضافی را ندارند و ممکن است له یا آسیب ببینند، چسبانده می‌شود. وسایلی مانند تجهیزات ظریف، ظروف شیشه‌ای و غیره در این دسته قرار می‌گیرند.

حمل با نیروی چند نفر (Team lifts)

این برچسب زمانی استفاده می‌شود که بسته به‌دلیل وزن یا ابعاد بزرگ، نیاز به حمل توسط چند نفر به صورت ایمن دارد. این مورد برای تجهیزات سنگین، جعبه‌های بزرگ یا مبلمان حجیم کاربرد دارد.

خم نکنید (Do not bend)

این برچسب به‌حمل‌کنندگان و گیرندگان هشدار می‌دهد که به‌دلیل ساختار بسته، از خم کردن آن خودداری کنند. این برچسب می‌تواند برای چاپ‌های بزرگ، نقشه‌های مهندسی و پوسترها استفاده شود.

شکننده (Fragile)

این برچسب هشدار می‌دهد که داخل بسته حاوی محتویات ظریف و به‌راحتی قابل شکستن است و باید با دقت حمل شود. این مورد شامل وسایلی مانند لوازم الکترونیکی، کریستال، ظروف شیشه‌ای و غیره می‌شود.

حمل ممنوع (Forbidden for transport)

لیبل Forbidden for transport نشان می‌دهد که بسته حاوی اقلام یا موادی است که خطرناک بوده و مجاز به حمل‌و‌نقل نیستند. برای مثال، محموله‌هایی که شامل باتری‌های لیتیوم فلزی هستند باید این برچسب را روی یک وجه قابل مشاهده داشته باشند.

محصولات فسادپذیر (Perishable)

برچسب Perishable هشدار می‌دهد که محصولات داخل بسته در صورت عدم رسیدگی به‌موقع، ممکن است فاسد شوند، تجزیه شوند یا خراب شوند. این برچسب باید روی محصولاتی با ماندگاری محدود مانند گل، دارو، فرآورده‌های آبی و غیره چسبانده‌شود.

فقط برای هواپیمای باری (Cargo aircraft only)

در صورتی‌که حمل این محصول با هواپیمای باری مجاز است اما برای هواپیمای مسافربری خطرناک است، از برچسب Cargo aircraft only استفاده می‌شود. محصولات خطرناک (Hazmat) و مواد شیمیایی قبل از حمل و نقل باید این برچسب‌ها را داشته باشند.

برچسب کالاهای خطرناک 9 (Class 9 dangerous goods)

این برچسب وجود مواد خطرناک گروه 9 را که در حین حمل و نقل خطرناک هستند، نشان می‌دهد. مواد جامد قابل اشتعال و مواد خورنده بخشی از این گروه هستند و به این برچسب نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: چاپ لیبل پشت چسب‌دار

برچسب باتری لیتیوم یونی (Battery UN)

این برچسب اطلاعات خاصی در مورد باتری یک دستگاه، از جمله ولتاژ و اطلاعات سازنده را ارائه می‌دهد. باتری‌های لیتیوم یونی با دسته‌بندی‌های 3480، 3090 و 3091 باید این برچسب را داشته باشند.

چگونه به درستی از برچسب‌های هشدار حمل‌و‌نقل استفاده کنیم؟

بر اساس پورتال خدمات پستی ایالات متحده، برچسب‌های هشدار حمل‌و‌نقل باید در کنار آدرس مشخص‌شده‌ گیرنده چسبانده شوند. فقط در شرایطی خاص که فضای کافی وجود ندارد، می‌توان برچسب را روی سطح قرار داد. همچنین این برچسب‌ها باید به‌راحتی قابل مشاهده باشند، با رنگ تیره چاپ شوند و روی زمینه‌ای با رنگ متضاد که باعث دیده شدن و خواندن آن‌ها می‌شود، قرار بگیرند.

ایمنی در هر قدم به خاطر داشته باشید! استفاده صحیح از برچسب‌ها می‌تواند تفاوت بین یک عملیات روان و یک خطر بالقوه را رقم بزند. برچسب‌های هشدار حمل و نقل با ارائه اطلاعاتی برای حمل و نقل و جابجایی محصول، نقش مهمی در محافظت از مصرف‌کننده و شرکت حمل‌کننده ایفا می‌کنند. مرور انواع مختلف برچسب‌ها نقش حیاتی در افزایش امنیت و ارتقای یک حمل و نقل ایمن دارد.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *